Sådan kommer du i gang med styrketræning

Styrketræning er forbundet med mange positive konsekvenser for både det fysiske og psykiske aspekt af livet. Når du styrketræner, gør du først og fremmest din krop stærkere og mere robust. Du stimulerer samtidig dit kredsløb, hvilket er godt for dit hjerte. Derudover frigiver styrketræningen og motion generelt også en række stoffer i hjernen, som er med til at påvirke vores humør i en positiv retning. Derudover er der også hele den visuelle motivation i at have en veltrænet krop.

Styrketræning kan dog især i starten føles som raketvidenskab. Hvilket øvelser skal jeg lave? Hvordan skal jeg træne? Hvor mange gange om ugen skal jeg træne? Disse spørgsmål er helt almindelige at stille i starten. I de følgende to afsnit af denne artikel kan du et par tips og tricks til, hvordan du kommer ordentligt i gang med styrketræning.

Kend dit ambitionsniveau og fysiske niveau

Hvor tit skal du træne? Dette er der ikke noget enkelt svar på, for det kommer an på mange faktorer – herunder din nuværende fysiske form samt dit ambitionsniveau. Hvis du skal starte op fra begyndelsen, kan det anbefales, at du starter med et køre et helkropsprogram 2 – 3 gange om ugen. Vælg nogle øvelser hvor du får stimuleret alle muskelgrupper. Dette gælder ben, arme, bryst, mave, og ryg. Hvis du er i tvivl om øvelsesvalget, kan du opsøge vejledning i dit fitnesscenter.

Husk restitutionen

Det er først, når du restituerer, at din krop bliver stærkere. Hvis du ikke sover om natten og giver din krop ro, så bliver du heller ikke stærkere. Derfor er det vigtigste i din styrketræning, at du giver din krop tid og ro til at genopbygge sig selv efter et hårdt træningspas. Hvis du mangler en god seng i høj kvalitet, kan du besøge Sengefabrikken. Et godt træningspas er nemlig først vellykket, når din krop har restitueret.