Her er de vigtigste supplementer til din styrketræning

Dette indhold er sponsoreret. 

 

Hvis man styrketræner hårdt, har kroppen i de fleste tilfælde brug for ekstra næring. Er man seriøs omkring sin træning, kan man dække kroppens behov ved at supplere kosten med kosttilskud. Et kosttilskud er for folk der styrketræner eller dyrker sport på professionelt niveau, men kan altså også benyttes af helt almindelige mennesker der ønsker at fremme deres fysiske udholdenhed. Der findes rigtig mange supplementer på markedet, så det kan være svært at regne ud hvilke man rent faktisk har brug for. Alle ved, at multivitaminer, fiskeolie og jern kan være gavnlige selvom man ikke styrketræner. Men der findes også rigtig mange andre tilskud, som er yderst gavnlige for seriøse atleter og folk der styrketræner. Følg med her og find ud af hvilke supplementer der er vigtige for din styrketræning. 

Kreatin

Kreatin er et stof der faktisk allerede findes naturligt i kroppen. Det er med til at forøge muskelmassen, giver større muskelstyrke, hurtigere restitution og reducerer også muskelømhed. Men hvordan fungerer kreatin egentlig i kroppen? Når man indtager kreatin, vil det øge kroppens lager af forsforkreatin. Dette er en lagret energi i cellerne, som hjælper kroppen med at producere mere af energimolekylet ATP. Desto mere ATP man har, jo mere kan kroppen også klare. Det vil altså sige, at kroppen bliver i stand til at opretholde en energyforsyning når man tager kreatin som kosttilskud, hvilket er væsentligt under intens træning. Det er nemlig sådan, at det ekstra kreatin man indtager er en brændstofskilde, så kroppen har mere energi at tage af under træningen. Det er altså til dig der dyrker intense sportsaktiviteter såsom styrketræning eller sprints. 

Proteinpulver

Protein optager kroppen normalt gennem fødevarer såsom kød og æg. Men det er ikke altid man kan optage alt det protein kroppen har brug for, gennem sin kost. Får man for lidt protein kan det føre til tab af muskelmasse, fordi protein netop er kroppens byggesten. Ønsker man derfor at opbygge muskelmasse, er det utrolig vigtigt at man indtager nok protein. Fordelene ved proteinpulver er, at man kan putte det i stort set alt. Det kan indtages som en shake, i pandekager eller til aftensmaden. Der er altså ikke nogen regler om hvornår og hvordan det skal indtages. Proteinpulver er til dig der gerne vil opbygge og vedligeholde muskelmassen under intens styrketræning over længere tid. 

Weight gainer 

Det lyder måske dumt, men weight gainer som kosttilskud har altså mange fordele. Det er et kombinationskosttilskud som består af proteinpulver og kulhydrater, som er udviklet til vægtøgning. Men det er altså ikke nødvendigvis kun til dig der ønsker at tage på. Optager man ikke nok kulhydrater og proteiner gennem kosten, kan det bevirke muskelmassens opbygning. Et højt indtag af kulhydrat frigiver insulin, som sørger for at kroppen optager alle næringsstoffer. Det er altså en fordel, hvis man ikke får spist nok kalorier i løbet af dagen, men stadig ønsker at få noget ud af sin træning. Så weight gainer er til dig der gerne vil tage muskelmasse på, og ikke søger efter at tabe sig.