Derfor er søvn blandt det vigtigste i din dagsrytme

Du har sikkert hørt, at søvn er vigtig for at kunne opretholde en almindelig dagsrytme, men ved du rent faktisk, hvor vigtig søvnen er? Der er mange danskere, der kraftigt undervurderer, hvor vigtig søvnen er for den menneskelig dagsrytme. Søvn påvirker nemlig både humør, energiniveau og ydeevne på f.eks. arbejde eller i skole. Derfor er søvn noget af det mest vigtige du kan prioritere i din hverdag, og helt sikkert ikke et sted, hvor du skal skære timer af. For selvom det kan være fristende, kun at sove seks timer i stedet for de anbefalede syv til otte timer, så kan der være alvorlige sundhedsmæssige konsekvenser ved det, på længere sigt.

Derfor er søvnen meget vigtig at prioritere, og man vil hurtig kunne mærke forskellen på seks og otte timers søvn. I denne artikel dykker vi ned i, hvad søvn egentlig talt er for en størrelse og hvordan vores søvn påvirker kroppen. Det er nemlig ultravigtigt, at vi husker at få vores søvn om natten. Du kan læse meget mere om søvn på Sov-bedre.dk, hvor du blandt andet for guides, tests og nyheder om søvn og senge i Danmark og udlandet.

Søvn er ligeså vigtig for kroppen som måltider

Når vi sover, så sker der en slags genopladningsproces i kroppen. I søvnen bruger kroppen ikke den samme energi på at holde kroppen i live, som når vi er oppe og igang med vores dag. Derfor kan vores kroppe nemmere slappe af, lade op og bygge en slags lager af energi til næste dag. Det er derfor du oplever, at du er mere træt og dvask i løbet af dagen, hvis du kun har sovet et par timer i modsætning til, hvis du har fået det anbefalede antal timer. 

Sørg for at sove det anbefalede antal timer

Kroppen ændrer sig i takt med, at vi bliver ældrer og udvikler os. Jo ældre vi bliver desto mindre søvn behøver vi, men mennesket vil altid optimalt set skulle have minimum syv timer, hver evigt eneste nat. Børn skal have mere søvn, men voksne kan klare sig med mellem syv og ni timer i gennemsnit. Det er derfor super vigtigt for dig selv, din livskvalitet og din krop, at du prioriterer din søvn, selvom du kan være stresset. Forskning har nemlig slået fast, at søvn har betydning for både vores liv og længden af det.